Scenariusz lekcji: Odkryj w sobie Twórcę

Katarzyna Bocheńska-Włostowska
Cel lekcji:
• Uczniowie zrozumieją, że kreatywność jest naturalną cechą każdego człowieka.
• Uczniowie uczą się identyfikować różne obszary swojej kreatywności.
• Uczniowie doświadczą radości i satysfakcji z procesu twórczego.
• Uczniowie zdobędą narzędzia i inspirację do rozwijania swojej kreatywności.
• Uczniowie wzmocnią wiarę we własne twórcze możliwości.
Materiały:
• Kartki papieru A4 (po kilka dla każdego ucznia)
• Długopisy, ołówki, kredki, flamastry
• Nożyczki, klej (opcjonalnie)
• Różnorodne materiały do kolażu (gazety, czasopisma, zdjęcia, tkaniny, itp. – opcjonalnie)
• Muzyka instrumentalna (różne nastroje)
• Projektor i ekran (do prezentacji multimedialnej – opcjonalnie)
• Cytaty o kreatywności (wypisane na kartkach lub wyświetlone)
Przebieg lekcji (90 minut)
Faza 1. Rozgrzewka kreatywna (15 minut)
1. Powitanie i wprowadzenie (5 minut):
• Nauczyciel przedstawia temat lekcji: Odkryj w sobie Twórcę i wyjaśnia, że celem jest odkrycie ich własnej kreatywności.
• Krótkie pytanie otwierające: Co dla Was oznacza słowo kreatywność? (kilka szybkich odpowiedzi od uczniów).
• Nauczyciel podkreśla, że kreatywność nie ogranicza się tylko do sztuki, ale dotyczy rozwiązywania problemów, myślenia w nowy sposób i wyrażania siebie w różnych formach.
2. Skojarzenia (10 minut):
• Nauczyciel podaje losowe słowo (np. drzewo, dźwięk, kolor, przyszłość).
• Uczniowie w ciągu 30 sekund zapisują na kartce jak najwięcej skojarzeń związanych z tym słowem.
• Powtarzamy ćwiczenie 2-3 razy z różnymi słowami.
• Krótkie omówienie efektów zabawy
Faza 2. Definiowanie i odkrywanie kreatywności (30 minut)
1. Mini-wykład interaktywny. Czym naprawdę jest kreatywność? (10 minut):
• Nauczyciel przedstawia nowoczesne spojrzenie na kreatywność, podkreślając, że to nie tylko talent, ale umiejętność, którą można rozwijać.
• Swoje wystąpienie nauczyciel ilustruje wieloma przykładami kreatywności.
• Pokazuje także, że kreatywność może być wykorzystana w złym znaczeniu: np. złośliwe oprogramowania, broń, wandalizm, ekonomia – „twórczej destrukcji” (ang. creative destruction), plotki i intrygi.
• Wykorzystanie cytatów o kreatywności (np. Kreatywność to inteligencja, która się bawi. – Albert Einstein; Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, podejmowanie ryzyka, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa. – Mary Lou Cook).
• Dyskusja.
2. Mapowanie mojej kreatywności (20 minut):
• Każdy uczeń otrzymuje dużą kartkę papieru.
• Na środku kartki zapisują JA – HOMO CREATOR.
• Metodą burzy mózgów indywidualnie wypisują na kartce różne obszary, w których przejawia się ich kreatywność (np. rozwiązywanie zadań z matematyki, wymyślanie historii, gotowanie, układanie ubrań, organizowanie czasu, pomoc innym, granie w gry strategiczne itp.).
• Łączą te obszary liniami z centralnym hasłem, tworząc mapę myśli.
• Następnie przy każdym obszarze dopisują konkretne przykłady swoich działań, które świadczą o ich kreatywności w tym zakresie.
• Pytanie kluczowe. Gdzie jeszcze w moim życiu przejawia się moja pomysłowość i umiejętność tworzenia czegoś nowego lub robienia rzeczy po swojemu?
Faza 3. Doświadczanie procesu twórczego (35 minut)
1. Kreatywna transformacja (25 minut):
• Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy (3-4 osoby).
• Każda grupa otrzymuje prosty, nietypowy przedmiot lub obrazek (np. spinacz biurowy, stary guzik, fragment gazety, abstrakcyjne zdjęcie).
• Zadaniem każdej grupy jest wymyślenie jak największej liczby nowych zastosowań, historii lub interpretacji tego przedmiotu/obrazka w ciągu 15 minut.
• Po upływie czasu każda grupa prezentuje swoje pomysły.
2. Refleksja nad procesem (10 minut):
• Pytania do dyskusji po ćwiczeniu:
– Co było dla Was najciekawsze w tym zadaniu?
– Czy zaskoczyły Was pomysły Waszej grupy?
– Jakie strategie kreatywnego myślenia zastosowaliście?
– Czy czuliście opór przed ‚głupimi’ pomysłami? Jak sobie z tym poradziliście?
– Ważne przesłanie. W kreatywności nie ma złych pomysłów na początku. Ważne jest eksplorowanie różnych możliwości.
Faza 4. Wzmocnienie i inspiracja (10 minut)
1. Moja kreatywna przyszłość (5 minut):
• Każdy uczeń otrzymuje czystą kartkę.
• Zadaniem jest dokończenie zdania (kilka opcji do wyboru):
– Moją kreatywność wykorzystam w przyszłości do...
– Najbardziej kreatywną rzeczą, jaką chcę zrobić, jest...
– Gdybym mógł/mogła stworzyć cokolwiek bez ograniczeń, to byłoby to...
• Uczniowie zapisują swoje myśli. (Opcjonalnie: kilka osób może podzielić się swoimi pomysłami).
2. Podsumowanie i inspiracja na koniec (5 minut):
• Nauczyciel podsumowuje lekcję, podkreślając, że każdy jest Homo Creatorem i ma w sobie potencjał twórczy.
• Zachęca uczniów do dalszego eksplorowania swojej kreatywności w różnych dziedzinach życia.
• Można puścić inspirującą muzykę instrumentalną w tle.
• Krótkie, motywujące zdanie na zakończenie.